Αξιολόγηση από πλευράς κριτηρίων ΕΟΚ, της ζεύξης Ρίου-Αντιρρίου

Αξιολόγηση από πλευράς κριτηρίων ΕΟΚ, της ζεύξης Ρίου-Αντιρρίου

rio

Πελάτης: Γενική Διεύθυνση E.E. VII

Διάρκεια: Ιανουάριος 1995 – Ιανουάριος 1996

Η μελέτη ανατέθηκε το 1983 από την VII Γενική Διεύθυνση της ΕΟΚ και σχετιζόταν με την πρόθεση της Κοινότητας να χρηματοδοτήσει ένα μεγάλο συγκοινωνιακό έργο στην Ελλάδα.
Το έργο αυτό είναι η κατασκευή γέφυρας για τη σύνδεση του Ρίου με το Αντίρριο που θα ενισχύσει τη σύνδεση της Ηπείρου και της Νότιας/Νοτιοανατολικής Στερεάς με την Πελοπόννησο, η οποία σήμερα πραγματοποιείται από τον πορθμό του Ρίου-Αντίρριου με ferry boats. Συγχρόνως με τη σκοπιμότητα κατασκευής αυτής της γέφυρας μελετήθηκε και η σκοπιμότητα κατασκευής ενός αυτοκινητόδρομου βόρεια του Κορινθιακού κόλπου καθώς και ”αναβαθμισμένης” λειτουργίας του υπάρχοντος συστήματος (ferry boats).
Τα τρία εναλλακτικά σενάρια εξετάστηκαν και αξιολογήθηκαν σε σχέση με τα οικονομικά στοιχεία που προέκυψαν, καθώς και με τις επιδράσεις που αυτά παρουσίαζαν στο περιβάλλον και στο εργατικό δυναμικό των γύρω περιοχών που βρίσκεται στην ακτίνα επιρροής.
Όσον αφορά την οικονομική αξιολόγηση τους, αυτή έγινε με τα κριτήρια της Καθαρής Παρούσας Αξίας και του Εσωτερικού Συντελεστή Αποδοτικότητας και εξήχθησαν τα παρακάτω συμπεράσματα:
• Για την κατασκευή της γέφυρας, η τιμή του ΕΣΑ κυμαίνεται μεταξύ 10-13% ανάλογα με το είδος της γέφυρας.
• Η λύση της κατασκευή του αυτοκινητόδρομου βόρεια του κόλπου δεν είναι βιώσιμη οικονομικά και μπορεί να αιτιολογηθεί μόνο λαμβάνοντας υπόψη τις θετικές επιπτώσεις που θα έχει στην περιφερειακή ανάπτυξη.
• Η λύση της αναβάθμισης της λειτουργίας των ferry boats δίνει τιμή ΕΣΑ στα ίδια επίπεδα με αυτήν της γέφυρας.
• Η ανάλυση της ευαισθησίας του ΕΣΑ έδειξε ότι η μεταβολή της τιμής του είναι πολύ μικρή σε όλες τις περιπτώσεις.v Το τελικό συμπέρασμα που διατυπώθηκε ήταν ότι όλες οι εναλλακτικές λύσεις θα βοηθήσουν σημαντικά στην περιφερειακή ανάπτυξη και για αυτό το λόγο είναι επιθυμητές. Ειδικότερα, η κατασκευή της γέφυρας αναμένεται να επιφέρει μεγαλύτερη ανάπτυξη και σε μικρότερο χρονικό διάστημα.

Ο ρόλος της TREDIT:
– Κυκλοφοριακές προβλέψεις για τη γέφυρα και γενικότερα το οδικό δίκτυο της περιοχής, καθώς και για τον προτεινόμενο αυτοκινητόδρομο.
– Οικονομική ανάλυση των προτεινόμενων έργων βασισμένη στις κυκλοφοριακές προβλέψεις και σε άλλα διαθέσιμα στοιχεία.
– Ανάλυση των επιπτώσεων κατασκευής της γέφυρας στην οικονομία της περιοχής και στην περιφερειακή ανάπτυξη γενικότερα