Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης Θαλασσίων Διαδρόμων στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου

Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης Θαλασσίων Διαδρόμων στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου

ς των Θαλασσίων Διαδρομών για τη ανατολική Μεσόγειο και ο τρόπος υλοποίησης τους σύμφωνα με τις προδιαγραφές και απαιτήσεις που έχουν τεθεί στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών. Στη μελέτη συμμετέχουν πέντε χώρες – Ελλάδα, Ιταλία, Κύπρος, Σλοβενία και Μάλτα.
Στα πλαίσια του στόχου αυτού, τα στάδια υλοποίησης της μελέτης έχουν ως εξής:
– Προσδιορισμός Θαλασσίων Διαδρομών στην περιοχή (ΠΕ1)
– Αξιολόγηση των έργων Θαλασσίων Διαδρομών και προετοιμασία στρατηγικού Σχεδιασμού Ανατολικής Μεσογείου (ΠΕ2)
– Χρηματοδοτικό Σχέδιο και χρονοδιάγραμμα (ΠΕ3)
– Συμπεράσματα, προτάσεις και δράσεις ενημέρωσης (ΠΕ4)
Στο πλαίσιο του πρώτου σταδίου περιλαμβάνεται η ανασκόπηση και ανάλυση του υφιστάμενου συστήματος μεταφορών της περιοχής και μεταξύ των συμμετεχόντων χωρών με στόχο τον προσδιορισμό των Θαλασσίων Διαδρόμων Επιπλέον πραγματοποιείται πρόσκληση υποβολής προτάσεων από κοινοπραξίες που θα περιλαμβάνουν δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς με ενδιαφέρον στην ανάπτυξη των Θαλασσίων Διαδρόμων.
Στόχος του δεύτερου σταδίου της μελέτης είναι η παρουσίαση των επιλεγμένων Θαλασσίων Διαδρομών που προκύπτουν από την πρόσκληση υποβολής προτάσεων, η αξιολόγηση και ο καθορισμός προτεραιοτήτων αυτών των έργων. Τα υποβληθέντα έργα αξιολογούνται σύμφωνα με τα τεχνικά, λειτουργικά, χρηματοοικονομικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά τους. Τα σενάρια γα την ανάπτυξη του δικτύου των Θαλασσίων Διαδρομών στην Ανατολική Μεσόγειο ορίζονται από την αξιολόγηση των έργων.
Το τρίτο στάδιο του έργου περιλαμβάνει λεπτομερή οικονομικό και χρονικό σχεδιασμό για κάθε επιλέξιμο έργο Θαλασσίων Διαδρομών. Επιπλέον προσδιορίζονται μακροπρόθεσμα οι απαραίτητες τεχνικές, θεσμικές και εμπορικές ενέργειες για τη χρηματοδότηση των έργων και παρουσιάζονται οι πιθανές πηγές χρηματοδότησης και οι απαραίτητες διαδικασίες τους. Επίσης, εξετάζεται η δυνατότητα κρατικής βοήθειας και η πιθανότητα συμμετοχής ιδιωτών μέσω συμπράξεων Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στη υλοποίηση και λειτουργία των έργων υποδομής.
Τέλος, με την ολοκλήρωση των αποτελεσμάτων των τριών προηγουμένων σταδίων της μελέτης, και στα πλαίσια του τέταρτου σταδίου παρουσιάζονται τα βασικά συμπεράσματα και η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε κατά την εφαρμογή του έργου ενώ έμφαση ιδιαίτερη δίνεται στον κατάλογο των επιλέξιμων έργων υποδομής και υπηρεσιών και εξετάζονται προτάσεις πολιτικής των μεταφορών για την ανάπτυξη τους. Στα πλαίσια αυτού του σταδίου πραγματοποιούνται συνέδρια και συναντήσεις εργασίας με εμπειρογνώμονες και χρήστες της μεταφορικής αλυσίδας προκειμένου να ενημερωθούν για τα αποτελέσματα του έργου.