Αυτόματη χρέωση και ηλεκτρονική πληρωμή στις μεταφορές – ADEPT

Αυτόματη χρέωση και ηλεκτρονική πληρωμή στις μεταφορές – ADEPT

ADEPT

Πελάτης: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Διάρκεια: 1992 – 1995

Η βασική ιδέα του έργου ADEPT ’χτίστηκε’ γύρω από την ανάπτυξη μίας και μόνο ’έξυπνης’ κάρτας και transponder, που θα εξυπηρετούν πολλούς σκοπούς, για όλες τις πληρωμές, με όλες τις μορφές μετακίνησης. Η τεχνολογία του έργου αυτού βασίστηκε στην επικοινωνία διπλής κατεύθυνσης μεταξύ παρόδιου και εντός του οχήματος εξοπλισμού, με την χρήση μικροκυμάτων 5.8 Ghz ως μέσο επικοινωνίας.
Το consortium του ADEPT διαμορφώθηκε γύρω από μια ομάδα consortium δύο πετυχημένων έργων του DRIVE I (δηλαδή, PAMELA and SMART) και από τέσσερις ομάδες πιλοτικών εφαρμογών, για να αποτιμήσει την βασική ιδέα του έργου, στην Θεσσαλονίκη, το Γκέτεμποργκ, την Λισσαβώνα και το Κέιμπριτζ. Αν και η βασική τεχνολογία που χρησιμοποιήθηκε σε όλες τις πιλοτικές εφαρμογές ήταν κοινή, η διακύμανση των εφαρμογών ήταν εκτεταμένη: κλείσιμο θέσεων και πληρωμή για στάθμευση στην Λισσαβώνα, πληρωμή χωρίς στάση σε πολλές λωρίδες σε διόδια στην Θεσσαλονίκη και το Γκέτεμποργκ, και πληρωμή για την χρήση συμφορημένου οδικού δικτύου στο Κέιμπριτζ.
Το τελικό προϊόν του ADEPT είναι ο κοινός ”ανοιχτός”, εντός του οχήματος εξοπλισμός ο οποίος χρησιμοποιήθηκε για διαφορετικές εφαρμογές στον χώρο των μεταφορών, στις διαφορετικές πιλοτικές προσπάθειες. Αυτό ήταν ένας πρωτότυπος transponder, με ’έξυπνη’ κάρτα ’επαφής.
Στην Θεσσαλονίκη η εφαρμογή που σχεδιάστηκε και εγκαταστάθηκε, ήταν ένα σύστημα Ηλεκτρονικής Πληρωμής Διοδίων, το οποίο περιελάμβανε τα ακόλουθα υποσυστήματα: Χρέωσης σε πολλαπλές λωρίδες, Ταξινόμησης οχημάτων σε μία λωρίδα, Αστυνόμευσης σε μία λωρίδα. Το σύστημα το οποίο εγκαταστάθηκε στο σταθμό διοδίων στα Μάλγαρα, αφού λειτούργησε πιλοτικά για 6 μήνες στο πλαίσιο του έργου, στη συνέχεια αποτιμήθηκε και αξιολογήθηκε από τεχνική άποψη, αλλά και από την μεριά της αποδοχής του από τους χρήστες.
Αποτέλεσμα του έργου ADEPT, ήταν το σύστημα Ηλεκτρονικής Συλλογής το οποίο εγκαταστάθηκε στα διόδια των Μαλγάρων σε αποκλειστική λωρίδα στη κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη. Το σύστημα λειτούργησε με μεγάλη επιτυχία επί 2 χρόνια, με χρήστες τους στόλους του ΚΤΕΛ Κατερίνης και μεγάλης ιδιωτικής μεταφορικής ελληνικής εταιρείας.

Ο ρόλος της TREDIT:
– Ο σχεδιασμός και η λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος συλλογής τελών σε πολλαπλές λωρίδες στα διόδια.
– Η ενοποίηση του συστήματος ηλεκτρονικής αστυνόμευσης με video, με το κέντρο ελέγχου.
– Η τεχνική και η οικονομική αποτίμηση του ηλεκτρονικού συστήματος