Μελέτη σκοπιμότητας για την ανάπτυξη συστήματος συνδυασμένων μεταφορών με την επωνυμία “Διάδρομος Αδριατικής – Ιονίου”

Μελέτη σκοπιμότητας για την ανάπτυξη συστήματος συνδυασμένων μεταφορών με την επωνυμία “Διάδρομος Αδριατικής – Ιονίου”

adriatiki

Πελάτης: Υπουργείο Μεταφορών & Επικοινωνιών

Διάρκεια: Ιανουάριος 2000 – Μάιος 2001

Στόχος αυτής της μελέτης ήταν η πρόταση υποστηρικτικών μέτρων για την περαιτέρω ανάπτυξη του διαδρόμου Αδριατικής – Ιονίου. Συγκεκριμένα η μελέτη προέβλεπε τη διαμόρφωση, αξιολόγηση και ιεράρχηση συγκεκριμένων παρεμβάσεων ώστε να καταστεί ο άξονας της Αδριατικής – Ιονίου ένας αναβαθ-μισμένος άξονας σύγχρονων συνδυασμένων μεταφορών εμπορευμάτων και επιβατών.
Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε τρεις φάσεις οι οποίες περιελάμβαναν:
i) λεπτομερή περιγραφή της υπάρχουσας υποδομής του διαδρόμου,
ii) περιγραφή του θεσμικού πλαισίου, έρευνα φορέων και επιβατών, και
iii) ανάπτυξη μοντέλου μελλοντικής ζήτησης.
Στην Α΄ φάση του έργου η μελέτη εστίασε στα λειτουργικά χαρακτηριστικά του διαδρόμου με έμφαση στις υποδομές και τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Η ανάλυση αυτή ποσοτικών στοιχείων της υφιστάμενης λειτουργίας του διαδρόμου σχετίζεται με την εξασφάλιση της αναγκαίας σύγχρονης υποδομής.
Στην Β΄ φάση του έργου μελετήθηκαν το θεσμικό καθεστώς που διέπει τις μεταφορές στο διάδρομο και οι προβλεπόμενες σε Ευρωπαϊκό επίπεδο εξελίξεις, η χρηματοοικονομική ”εικόνα” των εταιρειών που εκτελούν θαλάσσιο μεταφορικό έργο καθώς και οι δυνατότητες βελτίωσης του τρόπου λειτουργίας του διαδρόμου μέσα από την εφαρμογή νέων τεχνολογιών στην παρακο-λούθηση και διαχείριση μεταφορικών διαδι-κασιών, οχημάτων και φορτίων. Η διαδικασία αυτή οδήγησε σε επισήμανση προβλημάτων και αδυναμιών και υποστήριξε τη διαδικασία προτάσεων μέτρων που άπτονται στα επιμέρους αντικείμενα.
Στο πλαίσιο της Γ’ φάσης του έργου, μετά από κατάλληλη αξιολόγηση οι επιμέρους δέσμες μέτρων συντέθηκαν, οριστικοποιήθηκαν και διαμόρφωσαν τις τελικές προτάσεις της μελέτης για την ανάπτυξη του Αδριατικού Άξονα Συνδυασμένων Μεταφορών. Η φάση αυτή ήταν και η τελική της μελέτης σκοπιμότητας για την ανάπτυξη του Διαδρόμου Αδριατικής – Ιονίου και περιελάμβανε:
• την ανάπτυξη μοντέλου εκτίμησης της μελλοντικής μεταφορικής ζήτησης στο διάδρομο σε σχέση με τους ανταγωνιστικούς διαδρόμους, και
• την αξιολόγηση με βάση τη μεθοδολογία πολυκριτιριακής αξιολόγησης σεναρίων που παρουσιάστηκε από τον ανάδοχο στην τεχνική προσφορά του έργου, των εναλλακτικών σεναρίων και τη διαμόρφωση των τελικών προτάσεων.

Ο ρόλος της TREDIT:
– Συγκέντρωση στοιχείων
– Ερωτηματολόγια σε διαμεταφορείς, λιμενικές αρχές και ναυτιλιακές εταιρείες
– Έρευνα δεδηλωμένων προτιμήσεων
– Ανάπτυξη μοντέλου
– Ανάπτυξη μελλοντικών σεναρίων